Úvod, styly hry,

a rozhodnutí před vytvářením své postavy


Pravděpodobně jsi již někdy četl fantazy knihy a díval se na fantazy filmy. Prožíval jsi s hlavním hrdinou jeho fantastická dobrodružství, představoval sis, jak svíráš jeho meč a uvažoval jsi, jak bys vyřešil ten zapeklitý problém. Ovšem ten hrdina se ne vždy zachoval tak, jak sis představoval, slepě vkráčel do jasné léčky, nenapadlo ho jednoduché řešení, nepoložil jednoduchou otázku, kterou by usvědčil zrádce ze lži. A v té chvíli jsi chtěl být na jeho místě a jednat zcela sám.
Můžeš být, kým chceš, prostřednictvím své fantazie. Ve své fantazii se můžeš toulat nejprapodivnějšími světy, hrát si na silné válečníky, moudré čaroděje nebo šikovné zloděje a zažívat nejrůznější dobrodružství. Jenže tě to asi za chvíli přestane bavit, protože si ve své fantazii budeš moc dělat, co budeš chtít. Být všemocný je ze začátku pěkné, ale potom je to už nuda, protože … nic víc už dokázat nemůžeš. Aby tě to stále bavilo, potřebuješ určitá pravidla. Pravidla, jak se hrdinou stát a jak jím být. To si uvědomovalo mnoho tuláků říšemi fantazie před tebou - a tak si je stanovili.
A tak vznikly roleplaying games (známější pod svou zkratkou RPG), Hry na Hrdiny. Dnes jich je ve světě několik tisíc, ale v České Republice lze sehnat jen několik z nich, a to jen ve specializovaných knihkupectvích a ještě anglicky. Ty právě držíš nejstarší a nejrozšířenější původní českou hru na hrdiny, Dračí Doupě. Její první verze se objevila na pultech v roce 1990, od té doby se tato hra zlepšuje, rozšiřuje a každoročně k ní vycházejí nové moduly, doplňky a rozšíření. Není divu, že ji hrají desetitisíce lidí.
S touto hrou se můžeš stát zkušeným šermířem, který bude sám bojovat s hordou skřetů za záchranu malé vesnice, můžeš být temným mágem, jehož hordy kostlivců drancují široké okolí, můžeš být opatrným zlodějem, před nímž nejsou v bezpečí ani císařské pokladnice, nebo můžeš být poťouchlým alchymistou, co tajně hledá tajemství nesmrtelnosti. Ale každý z těchto hrdinů nějak začínal. Šermíř byl obyčejným vojákem, temný mág uměl jen tři kouzla, zloději se nepodařilo otevřít zámek na dědečkově truhle ani po celodenním snažení a alchymista byl rád, když jeho pokusy nezničily celý dům. A každý z nich měl už tehdy nějaké sny, kým chce být. Učili se, získávali zkušenosti, až se nakonec stali mistry svého řemesla. Stejně tak ty ze začátku nebudeš nijak dokonalý, vše se budeš muset teprve naučit. Tato pravidla tě povedou těmito základy.
Neočekávej, že ze začátku budeš každý den bojovat s drakem, hledat ztracenou princeznu, cestovat mezi kontinenty nebo zachraňovat svět. Budeš vyrůstat v městě nebo na vesnici, pomalu se budeš seznamovat se svým okolím a sem tam vyrazíš za nějakým dobrodružstvím. To vše než se naučíš základy svého řemesla, a než se začneš blíže specializovat.
Zatímco se tvá postava bude učit tyto věci, ty se budeš učit základům této hry. Dozvíš se, jak si vytvořit a hrát svou postavu, jak využívat schopnosti své rasy i povolání, jak bojovat. Toto jsou základy, proto se tato pravidla jmenují Pravidla pro Začátečníky.
Jakmile ty a tvá postava získáte potřebné zkušenosti, budete moci přejít na Pravidla pro Pokročilé. Zatímco Pravidla pro Začátečníky jsou zaměřena spíše na uzavřené prostory, Pravidla pro Pokročilé se věnují volné přírodě. V nich se tvá postava bude moci zaměřit na jeden ze dvou oborů svého povolání a získat tak nové schopnosti.
Posledním dílem pravidel jsou Pravidla pro Experty, pravidla zaměřená na velmi zkušené postavy. Válečník se v nich může stát pánem knížectví nebo i samotným králem, alchymista bude moci vytvářet artefakty, zloděj bude ovládat celé podsvětí hlavního města. Budou zde pravidla jak vést a spravovat vlastní království, jak útočit s armádami, jak stavět hrady.


Až najdeš kamarády, se kterými budeš hrát, je potřeba před samotným začátkem hraní vyřešit ještě jeden velmi důležitý problém. Musíte se domluvit, co, proč a jakým stylem budete hrát. Toto bude mít vliv na tvorbu vašich postav, zejména na jejich psychické vlastnosti.

Role Playing Games

(zkráceně RPG) - hry na hrdiny - hrají lidé z mnoha různých důvodů.
PJ může vytvořit propracovaný svět s vlastními zákonitostmi, jejichž objevování může být velká zábava. Pocit, když postavy přejdou "Hory na konci světa," stále schází dolů, až sestoupí k nekonečnému srázu, pod nímž vidí jen plameny, ze kterých se vynořuje nebeská báň s chladnými hvězdami a stoupá vysoko nad ně, stojí za to.
V ideálním případě by hraní RPG mělo vypadat, jako taková sama se píšící kniha. PJ vytvoří příběh s vlastním úvodem, zápletkou, vrcholem i koncem, jediné, co nepíše, je chování a činy jednotlivých postav, těm jen dá do začátku určité sny a cíle. Důraz tedy vedle světa může být kladen na příběh a atmosféru. Pravidla hry jsou tedy hlavně prostředkem, nikoliv cílem.
Hodně družin hraje DrD zejména pro roleplaying - hraní postavy, její role, kterou si vybrali. Je to vlastně takové velké divadlo, kde hercem může být každý a záleží jen na něm, jak se bude "představení" či "film" vyvíjet dál, a zda bude akční, komediální nebo hororový. A stejně jako v divadle či filmu i zde platí, že není malých rolí, jenom je malých herců. Vyžívání se v povaze a zvycích postav může být zábava jako žádná jiná.
Takto většinou hrají již zkušenější hráči. Pro začínajícího PJ nemusí být snadné toto vymyslet. Nicméně zkusit můžete cokoliv (přinejhorším se to úplně nepovede) a u toho, co vás bude nejvíc bavit, zůstanete.
Dračí doupě lze také hrát jako akční hru. Hráče pak nezajímají žádné povahové vlastnosti, jde jim jen o bojové schopnosti svého povolání a o to, kde najít ještě lepší zbraň než právě drží v rukou. Toto také baví spoustu hráčů a na PJ to klade nejmenší nároky ohledně přípravy dobrodružství. V mnoha případech totiž stačí jen nakreslit pár místností a chodeb a do nich umístit nestvůry, protože logika a cíl dobrodružství hráče většinou nezajímá.
Ať už kladete důraz na cokoliv, hra může mít různý styl. Tomuto je většinou potřeba podřídit jak zápletku, příběh a atmosféru, tak i samotné hraní. Může být hororový, heroický, pohádkový či parodizující. Záleží na tom, jaké knížky a jaké autory máte nejraději.
Na tomto všem je lepší dohodnout se ještě před hrou, aby každý neočekával od hraní něco jiného, aby PJ neměl jinou představu o dobrodružství než ostatní hráči. Tomu je také třeba v určitých případech podřídit i výběr postav a hlavně jejich psychické vlastnosti.
Pokud však stále nemáte jasnou představu, nelamte si s tím hlavu. Časem se to samo vykrystalizuje. Pokud ji však máte, bylo by škoda ji nevyužít.

Tvorba postavy

Můžete si své postavy vytvořit sami doma, rozhodnout se pro jejich vlastnosti a původ, potom se někde sejít, ukázat je PJ, a začít hrát s tím, že na začátku jste se všichni náhodou potkali v jedné hospodě u jednoho stolu, a náhodou tam někdo přišel a měl pro vás nějaký úkol, díky čemuž jste se mohli vydat na dobrodružství. Takto můžete během hodiny začít hrát své první společné dobrodružství, což je rychlé a pohodlné.
Nebo se můžete s PJ domluvit na individuálních srazech, on s každým hráčem jeho postavu probere samostatně, spolu vymyslí její původ, a než se jedna postava setká s jinou, může už mít pár dobrodružství za sebou. Až se pak setkají všechny postavy, začne vaše první skupinová hra. Sice takto nezačnete spolu hrát během jedné hodiny, ale tento způsob je daleko propracovanější a zábavnější. Výběr je na vás.

Tvorbou postavy a jejich prvním setkáním se však zabývá jiná kapitola - ale rozhodnout byste se měli už teď. Pokud to s hraním DrD myslíte vážně a netvoříte si postavu na jediné dobrodružství, je lepší zkrotit svou dychtivost a vybrat si ten druhý způsob - nebo to zatím jen můžete zkusit, jak taková hra vypadá, a až budete mít chuť na postavu, o které budete vědět vše, začnete hrát znovu od začátku podstatně propracovanější hru.


Souvislé dobrodružství

S tímto také souvisí, jak souvislé hraní si vyberete.
Stejně jako si můžete vybrat postavu a hned vyrazit do jeskyně, nebo můžete znát všechny osudy svého hrdiny od jeho narození po dnešní den, můžete si i do budoucna vybrat, zda budete jen odehrávat sérii procházení podzemí nebo trávit se svým hrdinou každý den.
Jednodušší je několik prvních dobrodružství hrát nezávisle na sobě, bez vědomí, co se s postavami mezi dobrodružstvími děje. Do každé jeskyně budete vstupovat s počátečním množstvím životů a magů, a přestupovat mezi úrovněmi budete takřka nevědomky.
Nebo můžete odehrávat každou cestu do města, každý nákup lepších zbraní a prodej věcí nalezených v jeskyních, každou cestu za učitelem kvůli výcviku pro další úroveň. Není samozřejmě nutné odehrávat každou sekundu, každý den, ale jen ty zajímavé věci - a i takový nákup nebo výcvik mohou být totiž zajímavé. Opět to závisí na tom, co vám bude více vyhovovat.
Toto se netýká přímo vytváření postavy, ale rozhodnout byste si to měli, ještě než začnete hrát.




Copyright © Altar
poslední aktualizace obsahu: 19.02.2003