[ Seznam všech článků tohoto autora ] [ Verze článku pro tisk ]

Frank Herbert - DUNA
Autor: Jan Belcarnen Čeřovský, přidáno: 15.2. 2001 19:42:18

DUNA
Frank Herbert

Chcete recenzi v pár slovech - fascinace, vytržení a neschopnost uvěřit tomu, jak skvělá kniha to je.
Nejsem žádným velkým fanouškem SCI-FI, ale hry jako DUNE I a především DUNE II jsem si opravdu oblíbil. Stejně tak se mi líbil i film Davida Lynche. Dalším logickým krokem bylo tedy přečtení knihy. Čekal jsem akci, napětí a epický příběh. Získal jsem fantastickou koláž snů, filozofických úvah, popisů cizí kultury ... (a akční děj by se také našel). Herbertova DUNA by se dala přirovnat k Sapkowského románové sáze (či spíše naopak, Herbert zemřel dříve než Sapkowski vůbec začal psát). Především onen vliv snů a vizí mi připomněl právě Sapkowského. Také ony začátky kapitol ve formě úryvků z fiktivních knih (děl princezny Irulán) mi byly povědomé. A samozřejmě jméno Piter de Vries (Tissaia De Vries - čarodějka ze Sapkowského ságy) mne utvrdilo v tom, že Herbertova DUNA ovlivnila ve velké míře jednoho z mých oblíbených spisovatelů. O to s větší chutí jsem pokračoval ve čtení ... 

Příběh o Paulu Atreidovi, mladíkovi nadaném zvláštními schopnosti, se vine v mnoha zákrutech. Sledujeme jeho přeměnu ve vůdce národa Fremenů (pouštního lidu) - již věky očekávaného Muad'Diba . Spolu s ním se učíme ovládat mocného Šaj-Hulúda - obrovského pouštního červa. Pronikáme do tajemného spiknutí Bene Gesseritu, stovky let staré sekty. Nic není takové jak se zdá. Arrakis není úplná poušť a císařští elitní vojáci - Sardaukaři - nejsou tak úplně nepřemožitelní. Harkonneni chystají spiknutí, lidé umírají, začíná válka a příběh graduje ...  

Pokud jste četli Sapkowského Věž vlaštovky tak si Dunu nenechte utéct (a to i pokud normálně Sci-fi nečtete). Fantastický, propracovaný příběh. Tajemné osudy postav, spiknutí domu Harkonnenů a císaře, podlý Bene Gesserit a osud pouštního národa Fremenů. Sny, filozofické úvahy a v kontrastu s tím nelítostná válka a smrt v poušti. Možná, že styl, kterým je kniha napsána, nezaujme každého. Možná, že se vám informace sdělované pomocí snů budou zdát podivné a zmatené. Možná, že se vám bude zdát těžké představit si některé ze scén. A možná, že po přečtení celé knihy si vlastně ani nebudete jisti tím, o co že vlastně šlo. Ale DUNA není kniha na jedno přečtení, to rozhodně ne. Shlédnutí filmu by vám mohlo pomoci zesumírovat si lépe děj knihy. To už je jen na vás. Můj verdikt je, že DUNA je skvělá kniha, kterou by si neměl nechat ujít žádný fanoušek SCI-FI a s největší pravděpodobností pobaví i čtenáře fantasy (a specielně pak všechny ty, jejichž oblíbený spisovatel je Andrzej Sapkowski a za jeho nejlepší knihu považují Věž Vlaštovky). 

Jméno DUNA
Autor Frank Herbert
Vydavatel, rok vydání Baronet, 1999
Počet stran 639
Cena 249,- Kč
Další Přeložil Jiří Smékal, Karel Blažek
Přebal J.P. Krásný
Hodnocení 92%

Napsal (c) Jan Čeřovský, 21.6.2000

Komentáře

Duncan Idaho, přidáno 2.1. 2005 17:01:41
Křesťané mají Bibli,Muslimové mají Korán a já mám Dunu!
Otheymus, přidáno 9.9. 2004 16:22:09
Rozhodne jedna z nejlepsich knih s pdorobnou drobnokresbou postav. je to zlaty fond a nelze nez doprocuti komukoliv protoze je to opravdu umelecke dilo ktere snad predci uz jen Bozsky imperator Duny coz povazuji za vrchol vesekre serie.
btw. Lynchuv film ztroskotal na katasrofalnim strihu nove filmy zachycuji veskery dej knihy lepe a verohodneji. Kdo vsak necetl Dunu nebo nevi o co jde pro nej jsou filmy nudne a nicnerikajici.

Vasq, přidáno 24.8. 2004 12:11:12
Duna je super kniha a film Davida Lynche rovněž. Sháním ho na DVD, bohužel není k mání, nevíte někdo ?
Míla, přidáno 26.7. 2004 21:15:54
Ahoj.Zdravím příznivce SF a F. Já jsem spíše fantasy- maniak,ale Duna mě opravdu nadchla.Myslím si, že pro pochopení je lepší začít u všech předeher k Duně.Já jsem pak vůbec neměla problémy s filozofií,náboženstvím a politikou.
Jinak jsem moc vděčná za tuto literaturu a tak výborný spisovatelé jakým byl Herbert a musím souhlasit s p. Čeřovským na Sapkowském a můj mega oblíbenec Brian Lumly.Díky za ně a že nemusím číst Steelovou.

crazysnowman@seznam.cz, přidáno 21.6. 2004 16:18:45
ZaraThRUSo,nevim,ale LOTR je stejne dobrej jak Hobit a mozna i lepsi
CrazySnowman, přidáno 21.6. 2004 16:16:53
Duna je skvela,ale kdyz v prvnim dile nekdo umrel (treba Hawat),moc to Frank nezduraznil. Proste jen spadl a odnesli ho
Cooper, přidáno 15.6. 2004 17:02:03
Myslím,že až na Kapitulu jsou všechny díly jedinečné.Beru v potas to co napsal Frank.Jeho syn se sice v Předehrách snažil, ale dopadlo to místy strašně.A eště něco-kdo viděl oba dva filmy, musí mi dát za pravdu, že ten Lynchuv vystihl atmosféru světa Duny líp.
Lusica, přidáno 7.4. 2004 8:48:07
Dunu povazuju za jednu z nejlepsich knih ktere jsem kdy cetla, a ostatni dily jsou taky super
dia, přidáno 7.12. 2003 9:58:15
K Luthiel
Dia, přidáno 7.12. 2003 9:56:37
Nemám co dodat
Bob, přidáno 10.9. 2003 11:48:30
Dost suche.Blbé psychokecy
Trsin, přidáno 7.4. 2003 16:03:41
Taky si myslim, ze dalsi dily nejsou zadny slabsi odvar ... netvrdim, ze jsou vsechny stejne dobre, ale snad s vyjimkou jednoho me vsechny pri cteni velice spolehlive drzely

A dovolim si tu pochvalit i Briana Herberta s K. Andersonem, kteri po Herbertove smrti dopsali 3 dily predehry k Dune, ktere jsem rovnez hltal (Atreidy a Harkonneny urcite, Corriny jsem jeste nemel moznost cist), a tesim se, ze na zaklade Frankovych zapisku vznikne treba i sedmy dil Duny, i kdyz tam uz se vysledku spise bojim, prece jen je rozdil psat predehru k Saze, a psat jeji pokracovani

Zarathustra, přidáno 25.1. 2002 16:36:06
Musím bohužel oponovat názoru Punkerky, a sice že ostatní díly jsou jen odvarem Duny; to je stejné, jako tvrdit, že Pán prstenů je odvarem Hobita. Podle mě jsou Kacíři Duny možná o chloupek lepší, než samotná Duna.
Enderuv_stin, přidáno 22.9. 2001 17:57:41
Ten nový film dávali na HBO, ale nic extra to není. Rád bych řekl, že původní film DUNA se mi docela líbí. Pokud ho příliš nesrovnávám s knihou. Je divný, příliš složitý, občas nepochopitelný, ale má zase vlastní divnou atmosféru a Kyle McLachlan se bezesporu na Paula Atreida skvěle hodil. Holt i Lynch musel nějak začínat:)))
Michael, přidáno 15.8. 2001 9:46:06
Naprosto ve všem souhlasím s Punkerkou. Dodal bych jen jednu maličkost. Nový film Duna dávali na PRO 7. Musím poznamenat, že to bylo (bez přehánění) mnohem, mnohem lepší než původní verze od D. Lynche. Ovšem je třeba si uvědomit, že Lynchovská Duna byla natáčena velice dávno. Ale abych se vrátil k původnímu tématu. Nový film Duna je i v angličtině a je možno si ho stáhnout na studentském serveru na Strahově (FTP). Je v elektronické podobě (formát MPG), nebo to už možná někdo "ripnul" z DVD do AVI.
Tom, přidáno 29.6. 2001 13:50:31
Naprosto souhlasim, DUNA je proste kniha srovnatelna s Panem prstenu, a jako takova rozhodne neni na jedno precteni. FIlm DUNA byl ale naprosto hrozny, nenazval bych to "salbym odvarem", byl naprosto zoufaly!! Chapu, ze neco takoveho jako DUna se asi tezko da zfilmovat, ale tohle byl vylozene nevydareny pokus. Videl sem ho dvakrat, jednou v cestine a podruhe v anglictine. Napodruhe sem doufal, ze se mnohe vyjasni a konecne pochopim, ale ne [a nebylo to moji znalosti anglictiny]. Pripadalo mi jako by autor tu knihu nepochopil, nebo se mu proste nepodarilo zachytit slozity dej, komozici snu a reality.
Ten novy film - videl sem ukazky v anglictine a vypadalo to pomerne dobre, tj. dokonale specialni efekty, avsak jaky bude dej a celkovy dojem, to se snad teprve dozvime...

Joseph, přidáno 25.5. 2001 21:47:58
Souhlasím s Vámi se všemi. Duna je geniální kniha, která přináší poučení.
Učí nás o možnostech člověka a o tom, že hranice lidských možností jsou neukončené.Přál bych si vidět film, který by se držel striktně obsahu této knihy. Dunu I hodnotím jako jednu z nejlepších a nejhratelnějších her vůbec. Dokáže navodit atmosféru, kterou čtenář zažívá při četbě knihy.
Ostatní díly her Duny neuznávám, protože se autoři odchylují od dějové linii a ponižují knihu a její obsah na úroveň komerčních stříleček. Uvítal bych, kdyby byla vylepšena Duna I s grafikou na dnešní úrovni a s rozvinutějším dějem přesně podle knihy a více možnostmi (diplomacie, bitvy apod.).

Punkerka, přidáno 9.5. 2001 14:29:17
Duna byla jedna z prvních sci-fi knížek, které jsem četla a musím říct, že mě naprosto nadchla. Nechybí v ní to, co v žádné dobré SF nebo F knížce - náznaky a odkazy na dřívější minulost, historii fiktivního světa (a to zodpovědně propracované). Některé prvky jsou naprosto geniální např. červy nebo Gilda se svými navigátory....Souhlasím s tím, že to není knížka na jedno přečtení, člověk se těžko orientuje ve zmínkách o věcěch, událostech a ve jménech a až nakonci si sumíruje všechno dohromady. Duna I, hra - s grafikou inspirovanou filmem je řekla bych velmi unikátní svojí formou, žádnou podobnou hru (strategii, adventuru a snad i textovku dohromady) neznám. Duna II. je prostě geniální, ačkoliv je příběhem jen lehce inspirována a dnes již existují mnohem kvalitnější strategie s lepším ovládáním.
Jinak pro ty, kteří to třeba nevědí, existuje několik pokračování knížky Duna (snad dokonce 5), k nimž můžu říci, že ani jedno zdaleka nedosahuje kvality původního díla a postupně se úroveň stále více zhoršuje. (maximálně tak dvojka stojí za přečtení).
A ještě jedna poznámka k filmu, film Davida Lynche byl (plně souhlasím s Luthiel) jen slabým odvarem, který zdaleka nepostihl, v čem genialita Duny spočívá. Nicméně exituje nový film Duna, který před nedávnem běžel na RTL nebo PRO 7 (nevím přesně), bohužel jsem neměla možnost ho vidět a v němčině bych ho stejně těžko zhodnotila. Doufám, že se dostane do Čech. Zdravím všechny příznivce Duny a těm kdo ji nečetli vřele doporučuju, myslím, že nesklame, ať už preferujete jakoukoliv odnož SF, či F.

Luthiel, přidáno 2.5. 2001 21:14:09
Plně souhlasím s autorem.Dunu jsem četla už mockrát a určitě vás nezklame.Ikyž jsem sice taky sci-fi nadšenec,raději mám fantazy..a Duna v sobě prvky fantazy určitě má.Příběh se sice odehrává v budoucnu,jsou tam technické vymoženosti,ale má to kouzlo a příběh z fantazy.Občas to ale bylo trochu namáhavější čtení,ony ty myšlenkové pochody jsou trochu složitěji napsány.Ale shrnutě...Duna je jedna z nejlepších knih vůbec a ten film byl jen slabým odvarem.
Jméno: E-mail:

Komentář:

Upozorňovat na nové komentáře mailem?

Přepiš heslo   --> 


Informovat o nových komentářích k tomuto článku
E-mail:

Ohodnoťte tento článek na stupnici ?/10


1

2

3

4

5

6

7

8

9

10


Další články tohoto autora:

 

Nacházíte se na JCsoft's FANTASY Homepage - http://www.jcsoft.cz/fantasy/
Tuto stránku vytvořil Jan "Belcarnen" Čeřovský - Cerovsky@jcsoft.cz 

Optimalizováno pro Microsoft Internet Explorer 4.x (5.x) a rozlišení 1024x768x16/32bit
Jan Čeřovský (c) 2000 All rights reserved
Jakékoliv nalezené chyby ( špatné odkazy, chybějící obrázky, hrubky, ...) se nebojte nahlásit na můj e-mail.

TOPlist