se zvláštním zaměřením na realističnost,
mytologičnost a propracovanost
Anotace
Chceš fantasy jen číst? Ne, ty v ní chceš žít! Tak zněla reklama před mnoha lety na Dračí Doupě. Nedovedu si představit, že by někdo dokázal neprožívat ona dobrodružství, o kterých čte, spolu s hlavním hrdinou. Knížky mě málokdy stačily, já to všechno chtěl prožívat sám. A kdybych nemohl být hlavním aktérem příběhu, chtěl jsem být alespoň jeho autorem. Sám si rozhodnout, co kdy kde budu dělat a hlavně jak by měl vypadat svět kolem mě, aby neměl tak často ve fantasy obvyklé chyby a klišé. Myslím si, že jsem za ta léta shromáždil nemálo postupů a zjistil nemálo věcí. A právě o ty bych se s vámi rád podělil. Pokusím se vám nastínit, jak vytvořit svět, který nebude mít logické chyby, který bude propracovaný a neopakovatelný. Společně zkusíme v průběhu přednášky, či spíše diskuse, takový svět vytvořit. Svět, kde bohové a bájné bytosti budou existovat opravdu a ne pouze v legendách, kde se sláva hrdinů bude šířit jen tak, jak má, a kde budou panovat zákony tak přirozené a přesto tak jiné. Pokusím se to nastínit lidem, kteří chtějí světy tvořit pro své hráče anebo pro své čtenáře. Pokusím se je zavést skrz bránu, která všechny světy od sebe odděluje, a skrz kterou může projít každý …
Osnova
Úvod
forma přednášky
pro koho: Gamemasteři, autoři povídek
fantasie & tvůrce
zapisovatel toho, co se stalo / dějě / bude dít
tvůrce ve vlastní mysli
tvůrce někde jinde
říše, kam přispívá každý svými sny (píše)
říše, s mnoha světy, které ovlivňují tvůrcovu mysl
Nez zacneme tvorit
proč hraji / píši
na zkoušku
pro zábavu (neznají a nechtějí se zajímat o fant
asy)
roleplaying
atmosféra (propracovaný svět)
útěk (získání moci)
pro ponoření se do světa (taky útěk)
stanovení cíle
– musíme vědět, co vytváříme.
jak rychle?
Jak hluboko? (Vytváříme celý svět! Od atomů přes živé tkáně po přírodní zákony! Chce to znát minimálně zeměpis a přírodopis.)
Sepsat vše, co se nám líbí / chtěli bychom to tam – zapomínání, myšlenková ztuhlost
příběh x části světa x celý svět x pravidla RPG hry x pravidla světa
hloubka zpracování jednotlivých částí
závislost hloubky zpracování na plošné velikosti světa a na úrovni dobrodružství (sehnání lepší zbraně x záchrana světa)
Rozmyslet si, co se nám líbí a co ne a poučit se z toho
… zejména ve vztahu k jiným světům co jsme viděli
inflace v mnoha jiných světech – zvyšování UČ «
silnější nestvůry - zatímco by mohli objevovat svět a jeho zákonitosti
Tvorba sveta
Obecné zásady
Níže uvedené
prvky musí být kompatibilní, kompaktní a harmonické – rozmyslet si je jednotlivě a potom sestavit do celku a poupravovat
Rozhodnout se, co je pravda, a co si myslí postavy
Většinou se na vše díváme z našeho
pohledu
Základní princip
Na čem svět stojí
, z čeho je = co jej dokáže ovládat, často základ magie
jména (jednotlivá písmena mají pevný význam)
bohové
víra a vůle
přírodní zákony jak je zná dnešní věda
konflikt mocí (- rovnováha!)
Sword x sorcerry
Dobro x zlo
Řád x chaos
Mužský x ženský element (slunce x měsíc, logika x intuice)
Svoboda x poddanství (Statečné srdce)
Živí x mrtví
Živly
Jednostranný pohled na tento boj!
Atmosféra světa
Atmosféra = souhrn tematických významnějších i drobnějších prvků
Např. jako v Pánu Prstenů, kde družina slabých postav putuje po troskách kdysi velkolepých říší, všude je znát zašlá sláva
Drsný svět inspirovaný středověkem jako Schweitzerova Každý z nás je legenda
Artušovský, kde rytíři bojují za čest, lásku a slávu
Bohové
typy
jediný Bůh (tvůrce, likvidace ostatních náboženství, často direktivní)
hierarchické uspořádání bohů (každý má určité pravomoce, určitou roli ve struktuře, nezřídka spolu ve shodách i v neshodách, ve vzájemných rodinných vztazích, často dříve bojovali proti společnému nepříteli. Málokdy bojují proti jednomu z nich (jak je často vidět ve fantasy), spíše tvoří harmonický celek – i
přes vnitřní neshody.)
u polyteismu nemusí být náboženství příliš hierarchické a provázané, bohové mohou koexistovat a jejich význam se může lišit podle regionů
několik nezávislých panteonů spolu v jediném náboženství nesouvisejících, ale ve světě existujících, bojujících proti sobě (nový bůh versus ostatní)
zrození
jediný bůh = stvořitel všeho
u hierarchického uspořádání většinou nějaká předehra – nejsou přímými stvořiteli (často jsou nepřímými), mají většinou rodinné vztahy – hlavní bůh je nejvýznamnějším z kruhu svých sourozenců, společnými silami stvoří nižší bohy, později člověka, spojením člověka a boha vznikají polobohové
vírou lidí (Vznikne –li kult nějakého boha, tak takový bůh opravdu začne existovat a čím více lidí věří, tím je silnější. Propagace kultů, jejich umělé státní zavádění, zapomenutí bohové, …)
vzhled
humanoidé (většinou statní)
pololidé, polozvířata
abstraktní / žádný / člověku nepochopitelný
význačné přírodní objekty (staletý dub, vulkán, …)
každý žánr má určité přirozené nepsané zákony (když v opeře vraždí, nikdo se nediví, že přitom zpívá) – pokud ve fantasy mluvíme o bozích, tak musí existovat doopravdy. To znamená, že existence bohů musí být nějak vidět, na druhou stranu, do děje by neměli vůbec zasahovat – pokud jim hrdina přímo neslouží. To znamená, že jejich aktivity musí být vidět někde v minulosti. Musí být stanovena jejich role (ve světě, v příběhu, …)
vztah k lidem (důvod uctívání)
koexistence / symbióza / predátorství
dominantní úloha
daruje
hrozí
zachraňuje (posmrtný život)
člověk – hračka na ukrácení dlouhé chvíle
submisivní úloha - víra & vůle (čím víc věřících, tím silnější; moc v rukou kněží)
mýtické bytosti
mohou být místo bohů
vznik (uvědomění si sama sebe) x stvoření (dotyčný má nad ním moc!)
vážou se k určitým lokacím / stavům počasí / celým krajům
interakce s lidmi (Skopeček, Tom Bombadil)
magie
princip
souvislost se základním principem
jména
dar od bohů
typ energie proudící k nám z jiné dimenze, kde je něčím jako zde vzduch – dostává se pouze na určitých místech
př
irozená schopnost lidského mozku
víra a vůle (dopad i jako autosugesce)
souvislost s vnímáním reality – subjektivní a objektivní - a jejich konflikt
rituál
fyzická podoba světa
souvislost se základním principem
vznik
přírodní fyzikální zákony
vždy byl a vž
dy bude
stvořen bohem
stvořen zabitím něčeho velkého
vynořil se z moře …
stáří světa (ostrost hor, hloubka údolí, rozsah zeleně)
podoba
planeta obíhající kolem slunce
část zvířete
deska nesená zvířaty
deska, útesy – dole oheň, nahoře nebeská báň
nebeské objekty – co jsou hvězdy? Měsíc? Slunce? Kolik čeho?
velikost zpracovávané části světa
jak velkou část zpracovat
kde všude žijí lvi
jak ji ohraničit
měřítko
velikost rasami obydlené plochy
zpracování mapy
pokud možno náhodným způsobem (většina map vypadá schematicky) s přihlédnutím k geografickým a geologickým zákonitostem
zvolení typu zkreslení (vzdálenosti / úhly)
rozmístění podnebných pásem
ostrov? Kus vnitrozemí?
Stanovení % jednotlivých prvků (1 – 20, 40 = naprostá převaha) (s ohledem na dominantnost ras
)
Hory a kopce
Moře / jezera
Pláně
Řeky
Bažiny, Pouště, lesy, savany, tundry, …
život
vznik
přírodní zákony
stvoření bohem / bohy
humanoidé - stvoření všech x stvoření základů a samostatný vývin
humanoidé
pravlast – viz historie
rozmyšlení si kolik % které rasy (závislost na typu krajiny)
rozdělení jednotlivých ras na národy, (souvislost s umístěním v krajině a s historií,) jejich vzájemné odlišení
nejen fyzická, ale i psychická odlišnost – etika, morálka (krevní msta), zákony, mentalita, názory, přístup k životu, kultura, soudržnost, žebříček hodnot (třebas jen pohledy na smrt), informace, legendy, kultura, chování, čest – a to nejen mezi rasami, ale i mezi národy (barbaři – Skotové x Indiáni x Cimmeřani x Skaltové)
způsob života – stravování, bydlení,
délka života
smrt
rozdílné pohledy x jediný pohled
konečná x změna stavu
fyzické tělo x duše x …
smrtí může vše teprve začít
formy
odchod do jiné říše (+ i – i 0, ale většinou +0) (dle způsobu života / smrti)
změna stavu, setrvání zde
interakce mrtvých se živými
kult předků
strach z mrtvých
různorodost zvěře a správné umístění
magičtí tvorové
třídní uspořádání
dle majetku
dle původu
dle schopností (síla, inteligence)
vztahy mezi třídami a přecházení
sídla
forma
kumulace pevných příbytků (hustá - vesnice a města, řídká – hobiti, kudůci)
věčné putování krajinou (kočování)
závislá na rase, prostředí, způsobu obživy
dřevo, kámen, velikost příbytků i sídel, velikost jedné rodiny
vznik
musel být důvod – prostředí něčím vhodnější než ta ostatní
zezdola (vhodné k živobytí) x seshora (vhodné pro danou organizaci)
migrace (nevešli se do vesnice -> na vhodném místě založili novou)
blízkost (hrad, klášter, křižovatka obchodních cest, brod na obchodní cestě)
vhodné prostředí k (zemědělství, obraně, dolování, hodně zvěře, úrodná půda)
obsah
bydlení
hospodářské stavby (sýpky, pastevny, kašny, kanalizace, vodovody)
řemeslné stavby (doly, pece, kovárny, sedlářství, loděnice, přístavy…)
kulturní stavby (chrámy, školy, divadla)
vojenské stavby (strážnice, výcviková střediska, ubytovací střediska, obranná střediska - hradby, hrady)
všichni ti lidé se musí uživit a musí mít co jíst a pít
vývoj
historie
Postupovat chronologicky – nevytvářet napřed přítomnost a pak teprve minulost!
závislá na stáří světa a ras
(postupný vývoj ras a národů – rozdělování, slučování, přesuny, likvidace a vznik)
založení a vývoj organizovaných společenství
interakce mezi rasami, národy, mýtickými společenstvími …
stanovení současného stavu (hranice států i ras)
vývoj národa / rasy po všech stránkách
závislé na způsobu života
tradice
svátky
legendy
paměť národa
souvisí s historií i s mentalitou
většinou výjimečné události nebo výjimeční lidé nebo věci (artefakty)
hospodářství
hlavní způsob obživy rasy – bude tak pracovat většina obyvatelstva
úroveň hospodářství
železo se musí někde těžit a vyrábět (rytířské zbroje)
ceny
z hospodářské situace se dá vyvodit spousta věcí
ustanovení pravidel světa
aby fungoval
osud
začátek hry / příběhu
situování do zajímavé doby
Vývoj sveta
Svět musí být živý – musí se
vyvíjet,
dvakrát nelze vstoupit do téže řeky
starost o budoucnost, obživu a uplatnění se postav
informace
Dostupnost a věrohodnost informací
Každý region se na většinu věcí dívá trochu jinak
Projekce celku do částí a částí do celku
souvislosti, provázanost (vyvíjející se architektura a její specifika, … věci, které se hráči naučí a dokáží jich využívat)