Pán prstenů: Návrat krále - Hudební analýza soundtracku - aneb jak si zpříjemnit čekání na film - nyní už DVD - poslechem soundtracku a připomenutím scén ve filmu, které doprovází
Napsal: Aman dne 15.2. 2004, e-mail: aman@quick.cz


Pán prstenů: Návrat krále - Hudební analýza soundtracku
__________________________________________________
(Autor: Camillu; Zdroj:http://www.moviemusic.com/mb/Forum1/HTML/012207.html;
Úprava, překlad a doplnění: Aman)


Skladba 1: A Storm Is Coming - Bouře přichází

Úvodní polovina první skladby je počáteční hudbou, kterou ve filmu slyšíme, závěrečná část je z jiného místa, které zřejmě v konečném střihu kinoverze není obsaženo.

0:00 - 0:31 Hravý zvuk smyčců doprovází logo NewLine Cinema a produkční titulky.
0:31 - 0:48
Motiv Prstenu, na plátně se objevuje hlavní název filmu.
0:48 - 1:14
Flétnová pasáž, střih zblízka na Sméagola, napichujícího června na háček a na loďku se dvěma říčními hobity.
1:14 - 1:37
Zvuk smyčců roste, Deagol rozrušen chycením velké ryby na háček a snaží se ji vytáhnout.
1:37 - 1:55
Skladba přechází do motiv Prstenu, Deagol vidí prsten na dně řeky a známým způsobem z prologu Společenstva jej sbírá.
1:55 - 2:52
Tato část ve filmu není (jak se zdá dle poslechu). Akční hudba nějaké scény z Mordoru, obsahující větší provedení Mordorského tématu, proplétajícího se s tématem Vábení (Prstenu, pozn. překl.).

Boj mezi Sméagolem a Deagolem je doporovázen použitím zvukových efektů, zejména tlukotem srdce (podléhajícího moci, pozn.překl.) Prstenu.

____________________________

Skladba 2: Hope And Memory - Naděje a vzpomínky

Většina těchto motivů se objevuje průběžně ve filmu.

0:00 - 0:22
Spěchající smyčce, Gandalf, Smíšek a Pipin scházejí z Velké síně do stájí v Edorasu. Scéna, kde Smíšek vysvětluje Pipinovi závažnost toho, co udělal, není hudbou doprovázena.
0:22 - 0:51
Narážka na téma Kraje a Společenstva, Smíšek podává Pipinovi zbytek tabáku a loučí se. Roste do ...
0:51 - 1:06
Velká variace na téma Bílého Jezdce, Gandalf a Pipin odjíždějí na Stínovlasovi.
1:06 - 1:25
Téma Společenstva, Smíšek a Aragorn vylézají na strážní věž, aby uviděli odjíždějící, a my vidíme překračovat odjíždějící potok.
1:25 - 1:45
Krásný úsek smyčců, ve filmu neslyšen.

_____________________________

Skladba 3: Minas Tirith

Víceméně skladba související s Minas Tirith, a to od počátečních scén filmu.

0:00 - 0:28 Neumístěno. Zlověstné podání Gondorského motivu.
0:28 - 0:54
Děsivá „pochodová“ hudba, skřeti překračují řeku Osgiliath a la „Zachraňte vojína Ryana“.
0:54 - 1:15
Strhující akční hudba s vícenásobným Gondorským motivem, Faramir a spol. bojují se skřety v Osgiliathu.
1:15 - 1:37
Sborová část (Ústup z Osgilitathu; TAn 49), skupina lučištníků likviduje skupinu skřetů, Faramir potom nařizuje svým vojákům ústup a odjíždí s nimi do Minas Tirith. Tato část končí právě před příletem Nazgulů do Osgiliathu.
1:37 - 2:02
Nádherné provedení Gondorského motivu, Gandalf s Pipinem vyjíždějí na pahorek a my poprvé zahlédneme Minas Tirith.
2:02 - 2:35
Přerušeno andělským hlasem Ben Del Maestra, Gandalf zahání Nazguly a vede Gondorské jezdce bezpečně do Minas Tirith.
2:35 - 3:37
Ohromující vystavení Gondorského motivu, Peter Jackson nám dává nahlédnout leteckým pohledem na Minas Tirith při Gandalfově příjezdu.

_____________________________

Skladba 4: The White Tree - Bílý strom

Název skladby se týká první části skladby, druhá (větší) část je fantastické „zapalování majáků“.

0:00 - 0:32 Tklivá část se sborem, Gandalf s Pipinem kráčejí kolem Bílého stromu.
0:32 - 1:08
Vzpomínka na Boromira s opakováním hudby ze Společenstva, Denethor hovoří ke Gandalafovi a Pipinovi o svém ztraceném synovi.
1:08 - 1:33
Smyčce v rychlém tempu, Gandalf dává pokyny Pipinovi, který poté šplhá na věž s majákem. Tato část je poté opakována později, když Pipin maják zapaluje.
1:33 - 3:25
Nádherná část, která začíná zapálením prvního majáku a poté se stupňuje každým následně zapáleným signálním ohněm. Hudba roste a přechází do Gondorského motivu (2:37) protkaného hrou smyčců, když majáky hoří. Jedinečná hudba tohoto filmu. Končí, když Aragorn vidí poslední maják z Edorasu.

_____________________________


Skladba 5: The Steward Of Gondor - Správce Gondoru
Víceméně souvislá hudba doprovázející střihy mezi hlavní síní a bitevním polem v průběhu „jídelní“ scény.

0:00 - 1:22
Sbor (Poslední syn; TAn 57) a flétna se mísí při odjezdu Gondorských vojáků ulicemi Minas Tirith a my vidíme tváře zarmoucených přihlížejících.
1:22 - 2:00
Vojensky znějící Godorský motiv, vojáci se dostávají k bráně města a vyjíždějí.
2:00 - 2:34
Pokračují bubny doprovázené orchestrem, linie jezdců se blíží k Osgiliathu. Ve filmu je motiv mnohem delší a končí střihem na Denethora, který jí a ptá se Pipina, zda může zazpívat.
2:34 - 3:37
Pipin zpívá (Home is behind; TAn 65), zatímco si Denethor nacpává tváře jídlem, mezistřihy vojáků přijíždějících do Osgiliathu a skřetů na hradbách zaměřujících své cíle.
3:37 - 3:53
Vážné zakončení, Pipin zadržuje slzy, šípy zasahující vojáky však nevidíme. Ve filmu hudba pokračuje houslovou dohrou, při které Gandalf sedí sám kdesi ve městě a my slyšíme zvonící kostelní zvony.

_____________________________

Skladba 6: Minas Morgul

Další souvislý track doprovázející záběry z blízkosti titulní věže

0:00 - 0:35
Mordorský motiv začíná střihem na jeden z chrličů před Minas Morgul, právě poté, co zelené spirálovité světlo vyšlehlo z věže. Trvá při záběrech na různé lidi v Minas Tirith (i Osgiliathu, pozn. překl.) pozorujicí tuto zelenou spirálu.
0:35 - 0:44
Přerušované žestě, Frodo a Sam se krčí za skalním převisem.
0:44 - 0:57
Král Nazgulů vyletí na svém ukrutném létajícím nosiči a usadí se nad hlavní bránou.
0:57 - 1:28
Skřeti pochodují ven z Minas Morgul za zvuku bušícího motivu, podobného motivu Skurut-hai z předcházejících dvou filmů.
1:28 - 1:58
Neumístěno. Smyčce, zřejmě z nějaké scény Froda, Sama a Gluma.

_____________________________

Skladba 7: The Ride Of The Rohirrim - Jízda Rohanských

Dva úseky hudby Rohanu ze scén v Šeré brázdě, s vloženou částí z Minas Tirith

0:00 - 0:44
Variace na motiv Rohanu, Theodén projíždí ležením a zjišťuje, kteří muží přijeli.
0:44 - 0:52
Lesní roh a motiv Rohanu, Theodén a Aragorn shlížejí na tábor z útesu, úsek je ve filmu mnohem delší.
0:52 - 1:29
Přerušeno krásnou hrou flétny, Smíšek prosí Theodéna, aby mu dovolil jet do boje spolu s Rohiry. Hudba pokračuje s orchestrem, když smutně sleduje odjíždět Rohiry bez něj.
1:29 - 1:41
Burcující část, Eowyn vysazuje Smíška na svého koně a připojují se k odjíždějící armádě.
1:41 - 2:03
Hudba pokračuje znovu lesním rohem a motivem Rohanu, Rohirové hromadně odjíždějí do Gondoru.

_____________________________

Skladba 8: Twilight And Shadow - Soumrak a stín

Souvislá hudba doprovázející dějovou linii Arwen

0:00 - 1:25 Zpěv sboru, elfové projíždějí lesem a Arwen vidí představu své budoucnosti.
1:25 - 2:02
Velké místo smyčců, Arwen se obrací a jede domů, aby konfrontovala svého otce se svou vizí.
2:02 - 2:18
Tiché místo, oba hovoří o její budoucnosti.
2:18 - 2:36
Hravý zvuk smyčců, motiv Roklinky, Arwen vystupuje k úlomkům Narsilu.
2:36 - 3:30
Sólo Renée Fleming (Cesta je uzavřena; TAn 81), Elrond si uvědomuje, že Arwen pomalu chřadne.

_____________________________

Skladba 9: Cirith Ungol

Dva krátké úseky ze scén na schodišti a další chybějící úsek jako zakončení.

0:00 - 0:51
Variace na motiv Prstenu, Glum šeptá Frodovi do ucha, že Sam jej brzy požádá o Prsten.
0:51 - 1:19
Variace na motiv Kraje, Frodo říká Samovi po incidentu s lembasem, aby se vrátil a sám pokračuje ve výstupu po schodech.
1:19 - 1:40
Vzestupná část představující motiv Caradhrasu ze Společenstva. Není v konečném střihu kinoverze.

_____________________________

Skladba 10: Anduril


Odpovídající názvu,skladba složena ze dvou částí, vztahujících se k dotyčnému meči

0:00 - 1:15
Hravý zvuk smyčců Roklinky a sbor (Andúril; TAn 72), meč je v Roklince znovu zkut. Krátký úsek vrcholu v 0:37 se opakuje později, když Elrond vytáhne Anduril zpod svého pláště, bezprostředně před následujícím úsekem.
1:15 - 1:42
Vznešený zvuk lesního rohu, Elrond odevzdává Andruril Aragornovi.
1:42 - 1:56
Aragorn vytahuje meč z pouzdra a drží jej vztyčený a prohlašuje „Ostří, jež bylo zlomeno, se vrátí do Minas Tirith“.
1:56 - 2:17
Elrond důrazně žádá Aragorna, aby meč užil ke shromáždění většího vojska, aby „se stal se tím, jímž se zrodil být“. Poté ho vyzývá, aby vstoupil na Stezky mrtvých.
2:17 - 2:35
Vzájemně si říkají v elfštině: „Dal jsem Naději Důnadanům.“ „Mně žádná naděje nezbyla.“ (V knize - dodatky NK - říká tato slova Aragornova matka, pozn. překl.)
_____________________________

Skladba 11: Shelob´s Lair - Doupě Oduly

Temná a frenetická část, nepodobná ničemu ze všech tří LOTR CD, od níž jsme mnoho očekávali.

0:00 - 0:49
Zlověstná část, Glum ukazuje Frodovi vstup do tunelu a nakonec mu radí vejít. Menší vrchol nastává, když se Frodo dotýká „lepkavých“ stěn.
0:49 - 1:13
Vrací se zlověstné téma, které se stupňuje ve strachem šílené smyčce, když Frodo vidí další Oduliny oběti.
1:13 - 1:19
Střih na Samovo slézání po schodech, úsek je ve filmu delší.
1:19 - 1:44
Když Sam spadne a nalezne lembas, pohlédne vzhůru na schody, smyčce opět začínají rychleji a my se střihem vracíme k Frodovi, snažícímu se utéci Odule.
1:44 - 2:34
Nesouvislá akční část, Frodo uniká Odule.
2:34 - 3:01
Střih na Samův boj s Odulou, který, jak se domnívám, sestává také z opakování předchozích částí této skladby.
3:01 - 3:29
Akční hudba přechází ve více melodickou, nicméně více výbušnou, když Sam zápasí s Odulou.
3:29 - 4:07
Skladba dosahuje epických velikostí, když Sam bodá Odulu a ta se ohromeně potácí, před svým zbabělým návratem do tunelu.

_____________________________

Skladba 12: Ash And Smoke - Popel a dým
Tento úsek může být vnímán jako nesouvislý, více či méně jej slyšíme v průběhu filmu od počátku útoku na Minas Tirith.

0:00 - 0:22
Zvuk lesního rohu, zraněný Faramir je vlečen skrze brány města. Nato vidíme skřety natahující katapulty a jejich velitele obhlížejícího mužstvo na svém vrkovi.
0:22 - 0:30
Úsek smyčců, nosítka s Faramirem jsou vynášena na nádvoří.
0:30 - 0:54
Denethor zdrcen vybíhá, aby uviděl zraněného syna a voják vysvětluje, že podlehli přesile. Střih na velícího skřeta, konstatujícího že město páchne strachem.
0:54 - 1:10
Přerušované žestě, nařizuje „propustit zajatce“ a skřeti katapultují odseknuté hlavy do města.
1:10 - 1:55
Úsek je z pozdější scény dobytí (první úrovně, pozn. překl.) Minas Tirith, když skřeti prorazili hradby. Andělský sbor s bušící linií basů, zdivočelí skřeti probíhají spodními kruhy Minas Tirith.
1:55 - 2:27
Tato část následuje ve filmu od 1:10 této skladby. Denethor si zoufá, kráčí na kraj nádvoří, kde (2:20) vidí sílu armády skřetů dole na polích. Mezitím si Pipin zjišťuje, že Faramir dosud žije, a obři začínají nakládat balvany na katapulty.
2:27 - 2:56
Detailní záběr Denethora, který zoufá, že jej Rohan opustil. Skřeti začínají katapultovat balvany na město a Denethor nařizuje všem opustit místa, dokud ho Gandalf nepřivede k rozumu. Část je ve filmu mnohem delší.
2:56 - 3:25
Slyšíme motiv Bílého jezdce, právě když Gandalf zakřičí „Připravte se na boj“ a potom projíždí spodními kruhy města. Část končí velkým střihem, viz trailer, ve kterém Gandalf vyjíždí na hradby, za kterými vidíme Sauronovu armádu a Mordor.

_____________________________

Skladba 13: The Fields Of The Pelennor - Pelennorská pole

Více částí z bitvy,sestříhaných z různých míst ve filmu dohromady.

0:00 - 1:20
Bubny doprovází motiv Rohanu a motiv Přírody, když Rohirové opouštějí Edoras.
1:20 - 1:47
Více bušící hudba, připomínající Helmův Žleb, skřetí věže se šinou do blízkosti hradeb.
1:47 - 2:52
Působivá dějová část s plně zaznívajícím sborem, Nazgulové slétají na Minas Tirith.
2:52 - 3:22
Triumfální závěr, v němž se ozvývá výpad v Helmově Žlebu, Rohirské vojsko vráží do skřetích řad.
_____________________________

Skladba 14: Hope Fails - Naděje pohasíná

Bez ohledu na nesouvisející část, je hudba většinou z dějové linie Stezek mrtvých.

0:00 - 0:41
Zlověstný úsek, Aragorn se rozhlíží uvnitř Síně mrtvých.
0:41 - 1:13
Tklivé podání Faramirova motivu pro smyčce a tlumené žestě. Ve filmu si je nevybavuji.
1:13 - 1:43
Úžasná smyčcová variace na motiv Vábení, která skončí velmi stísněným zvukem. Zřejmě během dialogu mezi Samem a Frodem při vracení prstenu.
1:43 - 2:21
Hlasitý zvuk žesťů pokračuje atonální částí, Aragorn odráží meč Krále mrtvých a vyzývá Vojsko mrtvých, aby splnilo svou přísahu Isildurovi. Vystřižena je scéna, kdy hudba dosahuje svého nejvíce zlověstného bodu, když Aragorn volá „Co řeknete?“

_____________________________

Skladba 15: The Black Gate Opens - Černá brána se otevírá
Jedna z mých nejoblíbenějších skladeb v celé trilogii. Tyto části z vyvrcholení jsou ve filmu brilantně zpracovány.

0:00 - 0:51
Nejsem si jist, kdy část začíná, ale domnívám se, když se Černá brána začíná otvírat z důvodu názvu skladby a Aragorn a spol. spěchají zpět připojit se ke zbytku Západu a připravit se na prudký útok. Motiv Společenstva slyšíme, když vidíme Aragorna, Gandalfa, Legolase a Gimliho stát v čele ostatních.
0:51 - 1:01
Hudba se ztišuje při střihu na Froda, ležícího v Samově náručí na svazích Hory Osudu.
1:01 - 1:40
Kouzelná hra flétny, Sam se snaží pozvednout Frodova ducha vzpomínkou na Kraj. Domnívám se, že tato část s flétnou je důkazem Shoreovy geniality, protože když část slyšíme ve filmu, bezprostředně si uvědomujeme, že naznačuje, jak malí, zoufalí a osamělí jsou dva hobiti ve srovnání s jejich obrovským, skličujícím úkolem.
1:40 - 2:28
Střih zpět k Černé Bráně, ze které se valí přicházející sktřeti a obklopují kruhem útočníky. Domnívám se, že nádherná sborová část (Hádka; TAn 92) začíná vzájemným vyjádřením cti zemřít jeden druhému po boku mezi Legolasem a Gimlim (a pokračuje po celý následující úsek., pozn.překl.).
2:28 - 3:31
Zpět na úbočí, vyprahlý Frodo říká Samovi, že ztratil všechen smysl reality a je blízko konci. To přináší Samovo k rozhodnutí, říká Frodovi, že se vším musí oba skoncovat jednou provždy.
3:31 - 4:01
První ve filmu plně podaný motiv „Na Západ“. Motiv byl jemně slyšet také když Gandalf hovořil o posmrtném životě. Sam zvedá Froda a po nabrání rovnováhy pokračuje vzhůru po úbočí s Frodem na ramenou. Účinek poslechu této části ve filmu je, dle mého názoru, ohromující. Považuji jej za vrcholný emocionální okamžik filmu.

_____________________________

Skladba 16: The End Of All Things - Konec všeho

Druhá závěrečná sborová skladba filmu tohoto roku, provází děj vztahující se k jejímu názvu.

0:00 - 1:08 Působivá apokalyptická sborová skladba (Zničení prestenu; TAn 128), která začíná právě po Frodových slovech „Prsten je můj“, s ďábelským zábleskem v jeho očích. Pokračuje nasazením prstenu, Glum se přibližuje, zneškodní Sama a směřuje k zápasu s neviditelným Frodem. Ve filmu je skladba přerušována scénami bitvy před Černou bránou a je, domnívám se, delší, než na CD.
1:08 - 1:50
Sborová bouře se zklidňuje do sólového hlasu (Renée Fleming, pozn. překl.) velký záběr Gluma zvedajícího prsten, viděno skrze Prsten samotný, s (omluvitelným) blaženým výrazem na tváři. Úsek účinkuje skutečně dobře, protože všechen chaos se na okamžik zastavuje, a tak si můžeme uvědomit, že jde o jediný skutečně šťastný okamžik Gluma v trilogii. Úsek končí motivem prstenu, když si Frodo začne uvědomovat, že mu Prsten chybí a snaží se jej dostat zpět.
1:50 - 2:13
Znovu nastupuje celý sbor spolu s bijícimi bubny, Frodo nedbá na bolest svého ukousnutého prstu a utkává se s Glumem. Celá sekvence pádu je doprovázena za použití zvukových efektů.
2:13 - 3:52
Další vrchol CD. Nádherný sborový úsek (Neodcházej; TAn 146) s minimálním orchestrálním aranžmá. Originální myšlenkou dalšího části úseku (Ohnivá hora; TAn 149) bylo, že začíná právě když Prsten (konečně!) klesne do lávy a rozpoutává se učiněné peklo. Nicméně úsek postrádáme v konečném střihu filmu. Končí variací na motiv Společenstva, zřejmě s pohledem na členy Společenstva před Černou bránou, jasájící nad Frodovým úspěchem.
3:52 - 4:09
Strhující vrchol, Barad-Dur se sesouvá, zapříčiňuje rozdrcení Sauronova vojska.
4:09 - 5:12
Střih na nádherný úsek sólového partu Renée Fleming (Orli; TAn 150), Orli přilétají zachránit Froda a Sama a dopravit je do bezpečí.

_____________________________

Skladba 17: The Return Of The King - Návrat krále

Nádherná skladba, sestavená z více různých částí, následujícících uceleně ve filmu, příběh směřuje k závěru.

0:00 - 1:12
Nádherná pasáž flétny a smyčců, Frodo se probouzí a setkává se s radujícím se Gandalfem, Pipinem a Smíškem.
1:12 - 1:47
Motiv Společenstva, Gimli, Legolas a Aragornu se připojují k radostnému setkání.
1:47 - 2:15
Motiv Kraje, Frodo si vyměňuje chápavý úsměv se Samem. Skladba roste k ...
2:15 - 2:44
Velký vrchol, letecký záběr přeplněného nádvoří, poté se přibližuje dolů ke Gandalfovi, který korunuje Aragorna.
2:44 - 3:13
Motiv Gondoru, Aragorn je korunován.
3:13 - 3:43
Aragorn krátce promluví a jeho řeč se setká s potleskem všech přítomných.
3:43 - 4:19
Aragorn zpívá (Aragornova korunovace; TAn 153), poté sestupuje po schodech zaplaven sprškou korunních plátků (Bílého stromu, pozn. překl.), se zpěvem stále znějícím v pozadí.
4:19 - 4:40
Motiv Společenstva, Aragorn se setkává s Legolasem, skladba roste k ...
4:40 - 5:25
Téma Arwen (Píseň pro Tinúviel; TAn 154), Arwen vychází spoza korouhve a setkává se s Aragornem.
5:25 - 5:52
Pro Aragorna se všechny sny stávají skutečností.
5:52 - 6:14
Oba kráčejí nádvořím a jdou vstříc hobitům, před kterými se Aragorn skloní.
6:14 - 6:43
Nádherné podání motivu Kraje, všichni se před hobity sklání.
6:43 - 7:21
Pohled se vzdaluje od Minas Tirith, které přechází v mapu Středozemě, doprovázený Frodovým hlasem.
7:21 - 8:12
Motiv Kraje, pohled se přibližuje na mapě ke Kraji a vidíme návrat hobitů.
8:12 - 8:23
Není ve filmu.
8:23 - 9:04
Housle doprovázejí posezení hobitů u Zeleného Draka a všobecné „nasávání“.
9:04 - 9:18
Hobiti pozvedávají své pinty k přípitku.
9:18 - 9:40
Sam sebere odvahu a odchází za Růžou.
9:40 - 10:14
Hudba vzrůstá do záběru svatby Sama a Růži. Skladba končí střihem na Froda ve Dně pytle.

(Ve filmu hudba pokračuje jednou z nejúžasnějších tichých pasáží „There is no going back - Není cesty zpět“, která na CD není, pozn. překl.)

_____________________________

Skladba 18: The Grey Havens - Šedé přístavy

Jak název skladby naznačuje, hudba doprovází závěrečné pasáže.

0:00 - 0:51
Nádherný úsek flétny, který začíná pohledem na jezírko v Hobitíně a projíždějícího Gandalfa s povozem. Poté vidíme Froda a Bilba uvnitř vozíku.
0:51 - 1:11
Motiv Společenstva, čtyři mladí hobiti pomáhají Bilbovi sestoupit ze schodů.
1:11 - 2:19
Objevuje se nový silný motiv této skladby, vidíme Bilbovým pohledem Elronda, Celeborna, Galadrie, stojící na molu blízko lodě. Hudba pokračuje, když zmínění doprovází Bilba na palubu.
2:19 - 3:23
Velmi krásný kousek od Howarda Shore. Když se loučí Gandalf, slyšíme tu samou hudbu, kterou jsme slyšeli právě po východu z Morie a Gandalfově pádu. Frodo se objímá se Smíškem a Pipinem.
3:23 - 4:40
Srdcervoucí podání motivu Kraje, doprovázené broukáním sboru (Šedé přístavy?; TAn 161) a flétnou, Frodo se loučí se Samem. Ve 4:07 slyšíme motiv spojený se Samem, Frodo se s ním dlouze a srdečně objímá.
4:40 - 5:17
Nový motiv uvedený před návratem, Frodo nastupuje na loď (naposledy se usmívá, dopl. překl.) a loď odplouvá na moře.
5:17 - 5:59
Motiv „Na Západ“ krásně scénu zakončuje a zve nás k jedinečnému záběru na loď odplouvající do západu slunce.

_____________________________
Skladba 19: Into The West - Na Západ

Skutečně skvěle vymyšlená a napsaná závěrečná skladba (Na Západ; TAn 163), doprovázející titulky, (ve filmu jí předchází krátký úvod, pozn.překl.), doplněna je ve filmu dvěma novými motivy (motivem Aragornovy korunovace a motivem snu Arwen, pozn..překl.), se závěrečnou ztišující se pasáží.

_____________________________
Hlavní zaznamenané chybějící části

Více podrobností o chybějící hudbě - viz http://www.moviemusic.com/mb/Forum1/HTML/012226.html


1. „Za Froda“
Nejvíce opomenutá část, dle autorova názoru. Právě když Aragorn říká výše uvedené a vrhá se do útoku v bitvě před Černou branou, těsně následován Smíškem a Pipinem, zní ve filmu impozantní sborová verze motivu Společenstva, jako přechod mezi scénami bitvy a Glumovým bojem se Samem a Frodem v blízkosti vstupu do Hory Osudu. Tato část (a nejen tato, pozn.překl.) je dostatečným důvodem pro rozšířené vydání soundtracku.

2. Legolasův boj s Olifantem
Velká akční scéna, Legolas jednou rukou bojující s Olifantem a jeho osádkou.

3. Útok Rohirů
Velké podání motivu Přírody (nejsem si jist proč, ale nevadí), Rohirové útočí na armádu skřetů na Pelenorských polích.


4. Orlové
Krátká sborová a sólová část, orli nesou ve zpomaleném záběru Frodo a Sama do bezpečí.
(Tato část je ve skladbě č. 16, pozn. překl.)


5. Éowyn
Ve filmu jsou mnohé variace motivu Éowyn v průběhu jejích klíčových scén.


6. Závěrečné titulky
Úvodní část závěrečných titulků uvozuje orchestrální část, než Annnie Lennox začne zpívat.

(Pozn. překl. Dovoluji si připojit minimálně další dvě opomenutá místa:

7. Již zmíněný úsek následující po Samově svatbě, s Frodem přecházejícím po Dně pytle, pracovně nazvaný „There is no going back - Není cesty zpět“ a

8. Hudbu závěrečné scény - návrat Sama - doprovázenou Frodovým hlasem, pracovně nazvaný „My dear Sam - Můj drahý Same“ vrcholící do samého závěru před titulky.)

_____________________________

Obecné poznámky překladatele:

Textovou analýzu soundtracku včetně překladu z elfského originálu a souvisejícího slovníku najdete na http://www.elvish.org/gwaith/movie_soundtrack_rotk.htm, případně Soundtrack Analysis ROTK.htm
Překlad textů skladeb soundtracku do češtiny najdete v překladu scénáře filmu od Annaího na http://www.jcsoft.cz/fantasy/viewnews.asp?id=511

Z obou pramenů jsem také čerpal při „pracovním“ zařazení odkazů na související texty do překladu, ve formě (Název textu; TAn xx), tj. Transcript Annaí a příslušná stránka. Je velmi pravděpodobné, že jsem se v tom mohl zmýlit, za což se omlouvám. (Některé texty mohou být pouze ve filmu a nemusí být na CD, případně se mohou lišit rozsahem.) Za každé doplnění a upřesnění budu vděčen.
Za případné nedostatky v překladu se omlouvám roněž.
Na překladu obdobného pro Dvě věže se pracuje. Analýzu Společenstva prstenu jsem v této podobě nenalezl, i když zdroje textové existují. V případě časových možností a zájmu bych analýzu hudební zkusil vytvořit sám.


..:: Článek na webu: http://www.jcsoft.cz/fantasy/viewnews.asp?id=512 ::..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tento text byl převzat 20.04.2024 17:29:01 z webu Film Pán Prstenů - http://lotr.jcsoft.cz/
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------