[ Seznam všech článků tohoto autora ] [ Verze článku pro tisk ]

Severské runy, futhark, Tolkien ...
Autor: Kanyapi, přidáno: 4.5. 2001 0:38:33

V

ítězné rúny znej,
vítězství chceš-li
dobýt,

 na jilci meče je ryj;
některé do rýhy,
některé do ostří
a jmenuj dvakrát Týra.
 

Pivní znej rúny,
aby žena, jíž věříš,
nezradila slibu;
na rohy je ryj
a na hřbetu ruky,
na nehtu ryj ‚Nouzi‘.
...
 
Pomocné rúny znej,
zbavovat chceš-li
rodící ženy křečí;
do rukou ryj je,

viň je kol zápěstí,

pros o pomoc dísy.
Bouřné ryj rúny,
zachránit chceš-li
z příboje mořské koně;
na přídi je ryj,
na kormidla ploše,
ohněm je do vesel vpaluj:
není příboj prudký,
ne tak černá vlna,
aby ses nezachránil.
 

Větrné rúny znej,
chceš-li být lékařem,
vědět si rady v ranách;
do kůry ryj je
na stromech lesa,
jež k východu kloní větve.
...
 
Na štítě vyryty jsou

před bohem zářným,

na uších Árvaka,
Allsvinna kopytech,
na kole valivém,
pod vozem Hrungnovým,
na zubech Sleipnových,
na saních spojích,
...
bukové rúny jsou,
pomocné rúny jsou,
pivní rúny
a mocné rúny síly;
ten, kdo jich nezmate,
ten, kdo jich nesplete,
tomu buďtež k štěstí -
uč se jich užívat
do zniku bohů!

 (Edda, bohatýrské písně 
přeložil E. Walter)

Zvala se Sigrdrífou a byla valkyrja... Sigurd ji požádal, aby ho naučila moudrosti, ví-li zvěsti ze všech světů. Sigrdrífa pěla....

A nejprve ze všeho právě o runách. O kultovních, magických znacích, které v sobě skrývaly  moc. Podobně jako mantry v indických učeních, mělo údajně runové písmo samo o sobě určitý potenciál, který mohl zasvěcený člověk využívat. Byla to vlastně celá runová magie, jeden ze základních kamenů života seveřanů. Takže to nebylo tak, že runy se používaly pro psaní textů, neryly se do kamenných náhrobků?

Ano, ale mnohem, mnohem později. Vznik runového písma byl, jak se dá předpokládat z některých tvarových souvislostí, ovlivněn někdy v 8. století př. n. l.  vzniklou řeckou abecedou. Encyklopedie říká, že poprvé byly runy zaznamenány v 2. století před naším letopočtem. Do roku 150 n.l. však nebyly obecně známé a užívané. Okolo tohoto roku se poprvé výrazněji objevuje runová abeceda známá dnes jako Starší futhark. Další, častější nálezy jsou datovány do 3.-4. stol.. Runy se objevovaly na různých předmětech, ale pro psaní zpráv se začaly používat až v 9. -10. stol. Z toho můžeme přepokládat, že v ranném období byly runy používány především pro magické účely. V úryvku z Eddy, starých severských bohatýrských písní datovaných do 5. -13.stol. n.l. se dozvídáme, že runové znaky měly moc zasahovat do všech oblastí života. Boj, ochrana, léčení - každá z oblastí měla své znaky a také bohy, kteří se starali o svůj „resort“ podobně jako bohové například v řecké mytologii.

Zní to jako příběhy, mytologie, jejíž skutečné kořeny už dnes těžko někdo odhalí. Ale přece tu museli žít lidé, kteří tuto magii ovládali a používali. Tak jako je možno v dnešních dnech potkat novodobé keltské druidy, lidi, kteří pátrají po svých kořenech, po kořenech svých pocitů, tužeb a vazeb k zemi i lidu, tak jsem narazila na tenkou knížečku. Je to příručka Beyond the Yew dale, a Guide to Runic Divination by Paul Sykes (Za hranicemi tisového údolí, Návod k věštění z run od Paula Sykese).

V této knížce jsou popsané jednotlivé znaky Staršího futharku. Dále je zde kompletní návod pro věštění z run, který byl popsán římským historikem Tacitem a Edredem Thorssonem. Tím se však zabývat nebudu. Chtěla bych zůstat hlavně u samotného písma.

Zaujalo mne, že na rozdíl od většiny známých písem má toto pro jednotlivé znaky nejen jména, ale i  barvy a významy. Na počátku jsou to tedy vlastně znaky, magické obrazce, které navíc mají úlohu písma. V brožurce Beyond the Yew dale se píše o tom, že runy užívali potulní šamani k předpovídání budoucnosti, pro rity za mrtvé, runy měly ochraňovat, sloužily jako jazyk a básníci (Skaldové) jimi psali ságy a písně. Na úrovni každodenního života Vikingů se runy ryly do pamětních kamenů, kterých je evropský sever plný. Tyto nápisy na vztyčených kamenech jsou významným zdrojem poznání runového písma i života seveřanů. Jako příklad uvádím nápis z kamene, který byl vztyčen na památku mrtvému. Zaujal mne proto, že je to prostý příběh smolaře, který se chtěl připojit ke Knutovu vojsku v Anglii, ale nedostal se ani z Jutska (Dánsko). Není to žádný bohatýrský příběh, žádné velké hrdinství, ale obyčejný lidský život, který se ne vždycky vyvíjí tak, jak by si jeho aktéři představovali. Nápis jako by upozorňoval, že se Svein slavně vydal do boje, nemůže však překřičet ironii, s jakou mu osud nedovolil dobýt si slávu.

Djarf a Urokja a Vigi a Jogeir a Geirhjalm, všichni bratři, dali vztyčit tento kámen na památku Sveina, svého bratra. Zemřel v Jutsku, ale chtěl se vydat na cestu do Anglie. Kéž Bůh a Boží matka pomáhají jeho mysli a duši lépe, než mu pomáhaly jeho vlastní činy.

Runy nemohly uniknout změnám a ovlivněním, nejen díky „vlastnímu“ vývoji, ale také nesporně díky ovlivňování písmy jiných národů, se kterými se seveřané na svých výpravách setkávali. Tak kolem roku 800 n.l. vzniká ze Staršího futharku Mladší futhark se 16 znaky. Je však  logické, že pro magické účely se nadále používala starší forma runového písma. Pokud jsou totiž nějakým znakům či slovům přisuzovány „nadpřirozené“ síly, jsou tyto vázané s tvarem znaku či se zněním, vibrací slova a nelze je svévolně měnit.

Tolik k historii run. Nyní bych se chtěla vrátit k tomu, jak vypadaly a co znamenaly jednotlivé znaky Staršího futharku.

Starší futhark
Jméno je odvozeno od prvních písmen abecedy - f  u  th  a  r  k.

Fehu (dobytek) - f
barva
- světle červená, význam - mobilní majetek; moc, vyplnění, oheň
(analogie tvaru s tvarem písmene F latinky ukazuje na ovlivnění vznikající runové abecedy jinými existujícími písmy v Evropě; bylo by to možné vzhledem k častým bojovým výpadům seveřanů)
Uruz  (divoký zubr*) - u,v
barva
- tmavě zelená, význam - síla, vitalita, zdraví, iniciace, štěstí
(*zubr evropský, příbuzný bizona, dnes téměř vymřelý, poslední volně žijící stáda v Bělověžském pralese v Polsku)
Thurisaz (Obr, Thorn) - th
barva
- jasně červená, význam - destruktivní změna, náhlé probuzení, ofenzivní obrana, plodnost (mužská)
( vazba na boha Thorra - bojoval s obry, síla, destrukce, ochrana; měl červené vousy - odtud barva písmene)
Ansuz (Bůh) - a
barva
- tmavě modrá, význam - intuice, učení se, komunikace
(vztah člověka a Boha, předávání moudrosti, komunikace včetně písma(!))
Raidho (povoz) - r
barva
- jasně červená, význam - cesta, čas (ve smyslu - denní doba), duchovní probuzení
(podobnost znaku s R v latince)
(raidho - ride, podobnost slov s podobným významem v germánských jaz.)
Kenaz (pochodeň) - c, k, q
barva
- světle červená, význam - chráněný oheň, kreativita, destrukce, přitažlivost (sexuální), omlazení
(oheň užívaný pro vypalování, slouží k „řízené“ destrukci v rukou lidí)
(analogie ohně - světle červené barvy)
Gyfu (dar) - g
barva
- modrá, význam - dar, oběť, důvěra, spojení (dvou lidí), obětování se jeden pro druhého v zájmu celku
(znak se užívá jako symbol polibku na dopisu)
(podobnost slova gyfu a anglického gift)
Wunjo (radost, harmonie) - w
barva
- zlatá, význam - radost, harmonie, partnerství, dobrá vůle, vnitřní harmonie
(spojeno se sluncem (viz. barva), oživující energií)
Hagalaz (kroupy) - h
barva
- šedá, význam - prudké nebo ničivé změny, minulé události
(náhlá smrt)
(podobnost písmene s písmenem H; analogie krup, šedé barvy, náhlého ničení)
Nauthiz (potřeba, tužba) - n
barva
- červená, význam - žár touhy, odklad, nucení, budoucí události
(potřeby vytváří žár, energii, která vede k jejich vyplnění v budoucnosti)
Isa (led) - i
barva
- bílá, význam - tichost, nehybnost, odklad, nynější události
(opět podobnost slova isa a anglického ice, další analogie s barvou ledu i se sněhem - zasněžená krajina je tichá)
(! znak pro i je v mnoha písmech stejný)
Jera (úroda, rok) - j, y
barva
- žlutá, zlatá, význam - naplnění, pokračující růst, rok, časový cyklus, úroda, narození, znovuzrození
(jera -year, žlutá - úroda (obilí))

Eihwaz (tis) - ei
barva
- tmavě modrá, význam - smrt, dlouhý život, ofenzivní ochrana
(zdánlivě protichůdné významy smrti a dlouhého života mají vysvětlení ve jménu runy -TIS, keř, který je známý vytrvalostí a dlohověkostí, ale je prudce jedovatý)

Perdthro (hrací kostky) - p
barva
- černá, význam - Tajemství, Wyrd (síť, která kontroluje životy lidí -osud), voda života
(ekvivalent celého futharku jako nástroje věštění osudu)
(voda života souvisí s tajemstvím ženské plodnosti)

Elhaz (los) - z
barva
- modrá, význam - pasivní ochrana, duchovní probuzení, učení se
(losi se při ohrožení shlukují do kruhů čelen ven, aby se mohli lépe bránit parohy proti vlkům - proto pasivní ochrana)

Sowilo (Slunce) - s
barva
-zlatá, význam - přírodní energie, chránící teplo, růst, úspěch
(v severské tradici je slunce „ženské“, pozitivní, zatímco v civilizacích jako Egypt nebo Indie je slunce „mužský“,  silně destruktivní prvek - vyplývá to z podnebních podmínek)

Tiwaz ( Bůh Tyr) - t
barva
- jasně červená, význam - odvaha, statečnost, důvěra, vítězství, úspěch práva
(Bůh Tyr je bůh války a spravedlnosti oblečený většinou červeně (odtud barva), tato runa často ryta do mečů)

Berkano (bříza) - b
barva
- tmavě zelená, význam - narození, život, nové začátky
(štíhlá, něžná bříza často v přírodních náboženstvích symbolizuje zrození a nový život, zde je to míněno i duchovně - zrod nové ideje, nová životní etapa)

Ehwaz (kůň) - h
barva
- modrá, význam - dualita, vztahy, spojení, skryté vědění, poslední cesta, opouštění
(původně dualita koně a jezdce, z toho se odvíjí i vše ostatní - poslední cesta = jízda hrdinů do Valhally (Svět bohů), opuštění jedince (ega?) při smrti  )

Mannaz (Lidé) - m
barva
- temně rudá, význam - sociální struktury, vlastnictví, probuzení
(předpovídá mezilidské vztahy, pomáhá probouzet moudrost lidské rasy, použitelnou ve společenství, kde dotyčný žije - tomu všemu napomáhá bůh Heimdallr, jehož původ sahá v severní mytologii do stejné sféry jako lidský původ)

Laguz (voda, jezero) - l
barva
- temně zelená, význam - emoce, plynutí, vitalizující efekt, ženskost
(analogie
è laguz - anglické lake)
(upozorňuje se na spojení ženskosti a emocí, také ženskosti a vody - plodnost, voda života, zrození)

Ingwaz (bůh plodnosti Ingvi Frey) - ng
barva
- žlutozelená, význam - plodnost, transformace, ženskost, těhotenství, dveře
(zajímavé - dnes„sprostá“ a překroucená malůvka nese zcela logicky také významy mateřství; dveře jsou cesta na jiné místo, spojeno s transformací)

Othala (Země Odal - země předků, dědictví) - o
barva
- temně zelená, význam - uzavření, dědictví předků, potomstvo, rodina
(dědictví spíše ve smyslu zděděné moci, dokonce genetické dědictví - v tomto smyslu i rodina, potomstvo)

Dagaz (den) - d
barva
- červená, význam - nový úsvit, transformace, nové začátky
(boj léta se zimou, boj dne s nocí, vítězství dne, slunce přináší denní světlo - spojeno obecně s novými začátky)
(tato runa uzavírá kruh a dává energii ohni první runy Fehu)

Tak to byl trochu vyčerpávající, i když značně zestručněný popis runového písma. Když se do něj člověk zahloubá, objeví úžasné množství zajímavých paralel tvarových, jazykových i myšlenkových. Vidí, jak dokonale a zajímavě jsou vytvářeny významové posuny a jemnosti u jednotlivých run.

Myslím, že zabývat se hlouběji například jejich zvláštní barevností by bylo téma na samostatnou rozsáhlou práci. Na to tu není dost místa. Nechť čtenář na sebe nechá působit její energii plnou krve a síly. Pozastavujete se nad těmito vzletnými slovy? Ale z té vší rudé opravdu duní tlukot srdce (nebo kladiv?), modrá je temná jako hluboký vodní proud a mezi tím vřením se jako jásavá píseň tu a tam vynoří zářivé paprsky žluté a zlaté, aby připojily plodný a obnovující ženský princip k mužské moci a síle.

 Opravdu, tato zvláštní barbarská civilizace byla mnohem zajímavější a složitější, než se na první pohled zdá. A občas se najde člověk, který dokáže z tak silné inspirace vytvořit nesmrtelné dílo. Mám teď na mysli zcela konkrétního muže - J.R.R.Tolkiena. Nemůže být pochyb, kde se vzala zvučná jména a pojmenování v jeho knížkách. Grond, Mithrandir, Thorin ..... přímo z nich zaznívají severské jazyky a runy. Ale Tolkien - a o tom bych chtěla mluvit - nezůstal jenom u řeči. Jeho postavy - trpaslíci, elfové, hobiti - ryli a tesali runové nápisy do kamene, psali knihy a skládali ságy. Jako jejich duchovní předkové a bratři na severu Evropy. Tolkien měl svůj svět Středozemě propracovaný dokonale. Báje, legendy, mytologie, bohové (mimochodem mezi severskými ságami a pověstmi Středozemě lze najít mnoho analogií) - a nemohlo chybět ani ono runové písmo.

Ve Středozemi bylo několik typů run. Trpasličí runy, které používali také hobiti, byly velmi podobné staré verzi futharku. Tedy nic tak převratného. K zajímavým změnám dochází u dalšího písma, které se jmenovalo Angerthas - Daeronovy runy. Na tomto písmu se totiž odrazil jeden jazykový jev - znělost a neznělost hlásek.

Stačí porovnat tyto dvojice:

    f - v
neznělé f se mění
na znělé v pomocí
jedné přidané „nožičky“
    k-g
neznělé k se mění na
znělé g zrcadlovým
otočením písmene
   p - b
neznělé p se mění
na znělé b opět
přidáním „nožičky“ 
t-d    
neznělé t se mění
na znělé d opět 
přidáním čárky

Na těchto čtyřech dvojicích se dá vysledovat, že písmeno se mění přidáním jedné čárky. Otázkou zůstává, proč tento princip nebyl použit i v případě k - g. Je ale pravděpodobné, že touto změnou (přidáním jedné nožičky) by vznikl znak, který je v abecedě použitý pro jinou hlásku.

Na závěr bych ráda přidala ještě jeden zajímavý postřeh. Původně jsem předpokládala, že v Tolkienově světě se Angerthas vyvinul z trpasličích run. Napovídá tomu totiž jejich jednoduchost a silná podobnost futharku. Zdálo by se, že autorovi se nejprve dostaly do rukou severské runy, on je s minimálními změnami použil a později z nich vyšel při tvorbě dalších písem, přičemž tuto chronologii ponechal i ve svém díle. Ale v jeho Středozemi to bylo opačně. Pěvec Daeron byl autorem runového písma (Angerthasu), které později převzali a pro svoje účely upravili trpaslíci. Jelikož potřebovali písmo tesat do kamene, eliminovali v něm oproti starší verzi (tu elfové psali pravděpodobně perem, které jim umožnilo větší zdobnost) oblouky, zahnutí a rozšíření. Důležitý faktor sehrálo i to, že trpaslíci byli jednak primitivnější než elfové, jednak se charakteristikou podobají vikingům (sekyry, vousiska, rohaté helmy...). Proto jim Tolkien „přidělil“ téměř nezměněnou původní verzi vikingského futharku a šel tím vlastně proti času, v jakém pod jeho rukama písma vznikala.

Toto jsou samozřejmě jenom mé teorie, nicméně si myslím, že své opodstatnění mají. A pokud nejsou správné, jsou alespoň zajímavou hrou na objevování souvislostí a historie.

Tento text vytvořila Helena Vejvodová
Bez jejího svolení nemůže být jakákoliv část tohoto textu převzata a použita jinde.

Komentáře

TINÚVIEL, přidáno 22.11. 2001 8:14:55
Původně to bylo 20.12.2001,ale přesunuli to na 10.1.2002...
Petr, přidáno 15.5. 2001 9:19:10
Dobry den, Vase stranka je opravdu perfektni, ale nikde jsem nenasel datum uvedeni filmu do nasich kin. Predem dekuji
Monster, přidáno 10.5. 2001 13:48:58
Ja bych mel par vyhrad. Vznik run byl podle me pozdejsi. Pravdepodobne z latinky. Jejich tvar je dan rytim do dreva. Zjistovat nejake informace z knizek o vesteni neni nic moc, jejich autori si obvykle strasne vymysleji. Runy z Hobita se prakticky ve stejnem tvaru pouzivaly v Anglii. A g se u Tolkiena tvorilo take pomoci pridani carky - viz. Gandalfova znacka. Ostatne podobne to bylo i u mladsiho futharku. No, bylo by to na vetsi rozbor.
Tinne, přidáno 4.5. 2001 12:26:25
Moc hezký článek! Pokud má někdo chuť si zavěštit mohu doporučit stránku www.e-mental.com/futhark je to interaktivní Javaskriptová věštírna docela dobrá :-)
Jméno: E-mail:

Komentář:

Upozorňovat na nové komentáře mailem?

Přepiš heslo   --> 


Informovat o nových komentářích k tomuto článku
E-mail:

Ohodnoťte tento článek na stupnici ?/10


1

2

3

4

5

6

7

8

9

10


Další články tohoto autora:

 

Nacházíte se na JCsoft's FANTASY Homepage - http://www.jcsoft.cz/fantasy/
Tuto stránku vytvořil Jan "Belcarnen" Čeřovský - Cerovsky@jcsoft.cz 

Optimalizováno pro Microsoft Internet Explorer 4.x (5.x) a rozlišení 1024x768x16/32bit
Jan Čeřovský (c) 2000 All rights reserved
Jakékoliv nalezené chyby ( špatné odkazy, chybějící obrázky, hrubky, ...) se nebojte nahlásit na můj e-mail.

TOPlist