[ Seznam všech článků tohoto autora ] [ Verze článku pro tisk ]

Fantasy v učebnicích? Sci-fi!
Autor: Tragos, přidáno: 23.4. 2001 21:16:14

Fantasy v učebnicích? Sci-fi!

Jak ve fantasy, tak v "obyčejné" literatuře se najde spousta braků. V každé je však také něco, co za to stojí – tato díla a zvláště pak jejich autory nacházíme v učebnicích literatury.
Každý zná Homéra, Shakespeara, Kafku, mnozí je dokonce i četli. Ale všichni je znají ... protože byli nejlepší ve "svém" směru a jsou tedy v každé učebnici. Vlastně tam najdeme nejlepší představitele všech směrů: dekadence, realismu, vitalismu, civilismu, dadaismu...
Četli jste někdy třeba Tzaru? Myslím že ne, a pokud ano, tak jen jako ukázkový text v čítance. Neznám člověka, kterému by se podobné dadaistické úlety líbily, myslím opravdu líbily. A přece je Tzara skoro v každé učebnici češtiny – protože i on byl jedním z nejlepších ve svém směru.
Proč tedy nejsou v učebnicích také nejlepší spisovatelé fantasy literatury?
Musím smutně konstatovat, že nevím, ba ani netuším.
Pokaždé, když jsem před naší jinak fajn češtinářkou nadhodil jméno Tolkien, přeladila hned na ironickou notu a člověk z ní nedostal kloudné slovo. Prostě se mu vysmívala, vysmívala se člověku, od nějž dosud nečetla jedinou knihu. Jazykovědci, který léta učil na Oxfordu. Jak je to možné?
Nevím, opět nevím.
Tkví snad ta nevysvětlitelná nenávist v samotném slově "fantasy"? Ne, myslím, že ne, vždyť přece naprostá většina spisovatelů při psaní hojně využívá svou fantazii.
Nebo je zatím příliš brzy na to, aby byl tento relativně nový směr zmapován? To asi taky ne - o Havlovi, Kohoutovi a Kunderovi se toho napsalo už mnoho.
Fantasy však v učebnicích stále chybí, a jak to vypadá, ještě dlouho potrvá, než pod písmenem "T" bude vedle Tomana a Tolstého vytištěno i Tolkienovo jméno. Ne větším, ne menším, ale stejně velkým písmem.

Komentáře

Elf, přidáno 6.6. 2002 17:59:36
No nevím. Zatím jsem se setkal s jedinou češtinářkou co četla pána prstenů a ještě se ji nelibil.nezdá se mi že by to ale byl pouze problém školy. Dříve jsem musel na potkání musel vysvětlovat co je ta fantasz zač.po LOTRu se to snad zlepší. Zdá se mi že o fantasy se nezminuje skoro nikdo. V novinách najdete članky o jakékoliv blbosti ale o fantasy jen vyjmečně. Akdyž jo tak pokuď možno skomolení(př.:fantaskní).
Smíšek, přidáno 1.3. 2002 13:17:59
četli jste hobita a silmarilion?jestli ne tak se nemusíte namáhat dalším čtením.Tolkien do osudů Středozemě dal sebe samého, dělal je vlastně celý život.má ty nejpromyšlenější příběhy, které jsem zatím četla a že jsem toho přěčetla hodně, kam se na něj hrabe Neruda(povinná četba)
Zarathustra, přidáno 25.1. 2002 16:42:10
Tak abyste věděli, studuju na gymnáziu- a moje češtinářka (taky žádná mladice) Tolkiena miluje- nechybí na žádném seznamu doporučené četby!
Valaglar, přidáno 14.11. 2001 21:49:30
To já jsem už Tolkiena v čítance viděl - je pravda že jeden autor na to abychom si udělali představu o celém žánru je docela málo, ale má li to být jen jeden pak On. Ačkoliv byla čítanka celkem tlustá od Tolkiena tam byl jen úryvek z Hobita, kapitola Hádanky ve tmě. Je ale také pravda že učebnice byla celkem stará, takže jestli je fantasy reprezentována v dnešních čítankách trochu rozsáhleji nevím, doufám že je, že by mohla, snad, prosím ať je protože jinak budou další děti i dospělí velmi ochuzeni.



Ivetir, přidáno 12.9. 2001 20:48:17
Je mi 13 let a proto si myslím, že je to proto, že někteří dospělí mají za dorou literaturu jenom české klasiky a mravní četbu. Malou útěchou je to, že jsem viděl v učebnici češtiny ukázku(pár prvních vět)z Hobita jako mluvnické cvičení.
Khadgar, přidáno 10.6. 2001 20:06:55
Třeba naše češtinářka co byla na základce se na moje doporučení pustila do čtení Fantasy a měla docela kladné ohodnocení a o Tolkienovi toho věděla docela dost na to, že je už docela stará dáma před důchodem. Myslím si, že fantasy do škol určitě patří a že to je literatura stejné hodnoty (podle autara) jako každá jiná.
sup, přidáno 12.5. 2001 15:00:49
Hobit lepší než Pán Prstenů?Vždyť je to víceméně pohádka(nic proti nim)!Propracovanost není to nejdůležitější, vždyť musí být jen podkladem pro příběh a ten je v Pánu Prstenů téměř dokonalý!
Monster, přidáno 11.5. 2001 12:56:14
Ja si nemuzu pomoct. Me Hobit prisel vzdycky skoro lepsi nez Pan Prstenu. Ostatne propracovanost jeste neni zarukou kvality. To by byla kvalitni vetsina fantasy.
sup, přidáno 5.5. 2001 20:23:21
I kdyby s tímhle předsudkem ke knize přistupoval, tak by jej podle mě přeci jenom kniha strhla(tedy Pán Prstenů-Hobit by ho asi fakt nepřesvědčil).
Tragos, přidáno 5.5. 2001 8:23:08
„Dojdi někam a zabij čaroděje / příšeru“ – to je zajímavá definice brakové fantasy. Teď budu trošku hřešit, ale snad mi to Ilúvatar promine. Podle té definice by totiž byl nekvalitní fantasy i Hobit: dojdi do jeskyně, zlikviduj draka/získej zpět poklad (a na podobné bázi je i Pán prstenů). Já vím, zní to strašně.
Jenže když neznalý profesor začne číst Tolkiena, jeho názor na fantasy před přečtením bude asi právě tento: „Dojdi někam a zabij čaroděje / příšeru.“ A když se bude na tento svůj předsudek upírat celou knihu, skončí to jedině tak, že si ten předsudek upevní. Ani náhodou si nevšimne propracovanosti celého světa, hlavně historie. Dokonce i elfí jazyk bude považovat za snůšku náhodných písmenek. O blízkých souvislostech se severskou mytologií ani nemluvě.
Tohle samozřejmě neplatí pro všechny profesor(k)y.
Snad už se ale konečně blíží ta doba, kdy bude i Tolkien v každé lepší učebnici, ikdyž si myslím, že film tomu zrovna dvakrát nepomůže.
Teď mě napadla ještě jedna myšlenka, která se snad nikdy nestane realitou: co když jednou přijde můj zatím čistě imaginární synek s pětkou v žákovské, protože neuměl Tolkiena... To by bylo fakt hustý.

Jan Belcarnen Cerovsky, přidáno 3.5. 2001 10:19:54
Problém je možná v tom, že pokud by se učitel rozhodl zjistit, co to vlastně fantasy je, tak s velkou pravděpodobností kniha, kterou si v knihkupectví vybere jako typického představitele tohoto žánru (křiklavá obálka, tlustopis a ještě k tomu první díl série) bude nejspíš brak ...
V poslední době mám pocit, že fantasy je stále oblíbenější => píše ji víc lidí => nekvalitní "dojdi někam a zabij čaroděje / příšeru" fantasy je stále víc.
Je mi jasné, že kdyby se učiteli vnutil třeba ten Sapkowski, tak se asi bude na fantasy tvářit jinak ...
Ale tohle všechno je ve hvězdách. Zatím nás může těšit, že alespoň Tolkien, jakožto "zakladatel fantasy", spoluator velkého Oxfordského slovníku a vůbec jedna z velkých postav literatury se do osnov konečeně dostává ...

Kanyapi, přidáno 2.5. 2001 22:07:49
souhlasím, že často když si člověk přečte, co mu učitel nebo povinná četba doporučí, zjistí, že je to kvalitní kniha... teda většinou až ve vyšších ročnících, v těch nižších totiž bývá často četba "neúměrná" vyspělosti čtenářů a je to prostě nepochopitelná nuda!!! a s tím žánrem fantazy - teď čtu Sapkowskeho a neodbytně se mi vtírá myšlenka, že některá fantazy se nehledě na meče a magii řadí nějam k braku a růžové knihovně, ale jiná - viz Sapek, Tolkien apod. se naopak nehledě na meče a magii řadí ke kvalitní současné světové próze a zasloužila by rehabilitaci...
Negatyff, přidáno 2.5. 2001 19:28:29
Myslím, že na odpovědných místech se už okolo zavedení Tolkiena a snad i fantasy literatury obecně do osnov mnoho stalo. Asi za tři týdny maturuji na gymnáziu a musím říct, že v čítance pro čtvrtý ročník jsme měli ukázku z Hobita a pár slov o Tolkienovi. Také naše češtinářka ač staršího data narození se o něm letecky zmínila jako o zakladateli fantasy. Z vašich příspěvků se ale zdá, že ani toto málo není zdaleka obvyklé. Řekl bych, že hlavní problém tkví v tom, že většina lidí neznalých věci prostě fantasy literaturu nebere vážně. Neuvědomují si totiž (a ani nechtějí), co to vlastně fantasy je. Slyšel jsem jednu češtinářku mluvit o Tolkienově díle jako o "pohádkách o hobitech". Je pravda, že Hobit je v podstatě pohádkový příběh, ale třeba už Pán prstenů má svou propracovaností, promyšleností světa i postav a v neposlední řadě spíše depresivně laděnou atmosférou k pohádkám hodně daleko. Nemluvě o mnoha fantasy knihách, které jsou psány často až naturalistickým stylem. Jak už bylo řečeno, doporučená literatura většinu studentů spíše odpuzuje, ale pokud si zkusí něco z této oblasti přečíst zjistí, že se většinou jedná o knihy velmi kvalitní (můj případ). Myslím tedy, že by češtináři měli postupovat stejně a neodsuzovat díla, do kterých v životě ani nenahlédli. Mají přece jen za úkol poučit studenty o celém spektru literatury všech žánrů bez vyjímky. Jeví se mi proto obrovsky nelogické, pomíjejí-li tolik rozšířený a oblíbený (a ve světě i uznávaný) žánr, jakým už dnes fantasy bezesporu je.
Jan Belcarnen Čeřovský, přidáno 26.4. 2001 23:30:52
Šance, že Tolkien bude patřit k tem 5% není moc vysoká. No ale vzhledem k filmu ...
AD Kanyapina diplomka ... část už je zde na webu - Proměny mořeplavce Eriola ...

Tragos, přidáno 26.4. 2001 12:34:47
Belcarnene, rád slyším, že se najdou školy a učitelé, kteří Tolkiena učí. Bohužel já jsem se s tím dosud nesetkal...
Kanyapi, chvála tvému manželovi, stejně tak i té literární odbornici. Tvoji diplomku bych si velmi rád přečetl - vážně.
Supe, máš asi pravdu, že by to mohlo mít i záporný efekt. Ale na druhou stranu, co kdyby Tolkien patřil k těm 5% :-).

Sup, přidáno 26.4. 2001 2:48:12
Jasně, že Tolkien by v čítankách neměl chybět, ale na druhoustranu to není tak špatné, protože já vždy k tomu, co v čítankách je přistupuji s krajní nedůvěrou.Někde jsem četl(konkrétně v Sophiině volbě od W.Styrona bylo, že by děti měly mít jako povinnou školní četbu místo Hobita něco jiného(už nevím co - je to dlouho , co jsem to četl, takže tahle informace není ověřená), že by to děti musely číst.To mi připadá hrozné, protože tak by se mnohým z nich určitě zhnusil(takový efekt na mě mělo 95% školní četby) a to je to poslední, co všichni chceme.Mimochodem: v čítance jsme měli u nějakého keltského mýtu napsáno jako podobnou četbu Pána Prstenů, což mě tenkrát konsternovalo, protože to byly zcela odlišné texty (i kvalitativně) a to ukazuje jaké o něm mají povědomí někteří češtináři.
Kanyapi, přidáno 24.4. 2001 22:13:42
Pokud říkáš, že je ta dotyčná češtinářka fajn, tak asi není hlopá, jak jsem chtěla říct nejdřív, ale je nepoučená. Bohužel mě teď zrovna napadla jedna moje kamarádka češtinářka, která Tolkiena taky nečetla a je jí takříkajíc fuk. A je to chytrá ženská.
Nicméně, je to v každém směru nedostatek zvídavosti a hledání, když s (obě) k tomu takhle staví. Zvlášť, když to nečetly!!!!
Můj manžel Tolkiena normálně učí (pravda, je mu 25 let).
A nakonec, já píšu diplomku na Tolkiena u na slovo vzaté literární odbornice, která to normálně probírá na vejšce na seminářích (stejně jako třeba Letopisy Narnie).
Nicméně, fantazy jako taková se do učebnic dostane asi opravdu jen pod brakovou literaturou, což je smutné a nepoučené. ne tak Tolkien, kterého za fantazy nepovažuji, ten se tam dostane určitě dřív.

Jan Belcarnen Čeřovský, přidáno 23.4. 2001 23:58:06
Ne každý češtinář zmlkne a v duchu se vám začne smát, když vyslovíte Tolkien. Pamatuji si na jedu scénu z průmyslovky, kdy se právě češtinář zeptal kamaráda co to čte a když řekl že Hobita, tak mu na to zašišlal: "Co to má v kapšiškách". Byla to paráda. A moje maturitní práce byla na téma Můj vztah ke kultuře - Kult J.R.R. Tolkien (za 1). Dokonce mi pří ústní zkoušce přísedící dějepisářka řekla, že právě čte mou slohovkou, Tolkiena do té doby neznala, ale po mém glorifikujícím hodnocení si ho prostě musí přečíst. Snad se blýská na lepší časy …
A na některých gymnáziích se Tolkien normálně učí!

Jméno: E-mail:

Komentář:

Upozorňovat na nové komentáře mailem?

Přepiš heslo   --> 


Informovat o nových komentářích k tomuto článku
E-mail:

Ohodnoťte tento článek na stupnici ?/10


1

2

3

4

5

6

7

8

9

10


Další články tohoto autora:

 

Nacházíte se na JCsoft's FANTASY Homepage - http://www.jcsoft.cz/fantasy/
Tuto stránku vytvořil Jan "Belcarnen" Čeřovský - Cerovsky@jcsoft.cz 

Optimalizováno pro Microsoft Internet Explorer 4.x (5.x) a rozlišení 1024x768x16/32bit
Jan Čeřovský (c) 2000 All rights reserved
Jakékoliv nalezené chyby ( špatné odkazy, chybějící obrázky, hrubky, ...) se nebojte nahlásit na můj e-mail.

TOPlist